Sanok,

czwartek, 24 czerwca 2021

Czy są możliwości techniczne dla uruchomienia połączeń pasażerskich rozkładowych do Cisnej, Dołżycy, Wetliny z głębi kraju, we współpracy z PKP Intercity?


Redakcja serwisu wystąpiła z przypomnieniami w tej sprawie do szeregu władz w kraju.

Od: Adam Fularz
Date: czw., 24 cze 2021 
Subject: pytania o koleje skarbu państwa- możliwości techniczne dla uruchomienia połączeń pasażerskich rozkładowych do Cisnej, Dołżycy, Wetliny z głębi kraju, we współpracy z PKP Intercity. 
To: media 


do MI
Uzupełnienie: 
Szanowni Państwo, potrzeby inwestycyjne są ogromne, na przykład koło m. Smolnik możnaby odbudować fragment dawnego przebiegu torowiska, aby wyeliminować spory ostry łuk, serię rozjazdów i skrzyżowanie z drogą. Koło Kalnicy możnaby wyprostować serię ostrych łuków, jedynie jeśli pozwalają na to względy ochrony środowiska w tych miejscach. Cała linia Wetlina-Cisna- Balnica- Nowy Łupków mogłaby być wyposażona w sygnalizację świetlną dla sterowania ruchem, oraz mogłyby kursować szynobusy pospieszne do Wetliny, a nawet dalej. 
Pozdrawiam,
Adam

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: wtorek, 7 sierpnia 2018
Temat: pytania o koleje skarbu państwa
Do: media


Co MI planuje z kolejami skarbu państwa w Bieszczadach? Transport zbiorowy tam obumarł.  Czy MI da rządowe dofinansowanie na remont torowisk:
Nowy Łupków- Cisna- Wetlina
Rzepedź Wąsk.- Smolnik trójkąt (linia łączy się z linią do Wetliny)
Majdan- leśny zwierzyniec /mini zoo (odtworzenie linii do Roztok Grn. na odcinku tylko do minizoo)

Co MI sądzi o tym że lokalne samorządy terytorialne nie mogą naprawić torów kolejowych które są własnością skarbu państwa.  Co MI proponuje? Czy z uwagi na ubóstwo regionu rząd da środki na realizację zadania publicznego czyli modernizacji linii kolejowych w serce Bieszczad?
Pozdrawiam

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz 
Date: czw., 24 cze 2021 o 12:24
Subject: Pytanie o możliwości techniczne dla uruchomienia połączeń pasażerskich rozkładowych do Cisnej, Przysłupia, Dołżycy, z głębi kraju, we współpracy z PKP Intercity. 
To: <ugcisna



do UG Cisna
Redakcja składa propozycję aby do Cisnej docierały pociągi pasażerskie rozkładowe z głębi kraju, początkowo na odcinku  Żubracze- Nowy Łupków byłaby komunikacja zastępcza. Redakcja składa pytanie o możliwości techniczne dla uruchomienia połączeń pasażerskich rozkładowych do Cisnej, Przysłupia, Dołżycy, z głębi kraju, we współpracy z PKP Intercity. 
Wnoszę aby UG Cisna zgłosiła do Ministerstwa Infrastruktury poniższy projekt: 

Przebudowa i modernizacja torowiska Wetlina-Cisna- sieć kolei PKP PLK dla pociągów pospiesznych.
Linię kolei całkowicie przebudowanoby dla pociągów Intercity - szynobusów z logo PKP Intercity, które osiągnęłyby co najmniej 30-50 km/.h. Zbudowanoby szereg nowych stacji i przystanków.
Wyprostowanoby szereg ostrych zakrętów sieci kolejowej na terenie gminy. Linię Wetlina Rawka- Beskidnik- Wetlina Centrum- Przysłup- Dołżyca- Cisna- Majdan- i dalej przez Balnicę do Nowego Łupkowa (gdzie są przesiadki) dostosowanoby dla pociągów intercity w postaci szynobusów pospiesznych. Dołączam szkice inwestycji jakie są możliwe.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Redakcja www.sanocka.pl
Dolina Zielona 24a, 
65-154 Ziel. Góra

załączniki

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz
Date: czw., 24 cze 2021 o 11:55
Subject: Pytanie o ewentualne wyrażenie zgody na dowóz turystów koleją, na pociągi rozkładowe do Bieszczad, przywrócenie systemu transportu zbiorowego koleją
To: <biuro na serw. fbkl.pl>


Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
Majdan 17
38-607 Cisna
Przypomnienie
Pytanie o możliwości techniczne dla uruchomienia połączeń pasażerskich rozkładowych we współpracy z PKP Intercity. 

Szanowni Państwo, Czy BKL może wykonać przystanek kolejowy Żubracze w trybie szybkim, wystąpić do SKPL (przewoźnik kolejowy który uruchomił właśnie nową relację Zagórz- Uherce Mineralne od lipca 2021) aby uruchomiono :"kolejową komunikację autobusową"  (plik rozkład-jazdy-bkl zawiera zeszły rozkład z 2020) i porozumieć się z owym przewoźnikiem SKPL i z PKP Intercity tak aby stacje kolei BKL połączyć owym autobusem z proponowanego punktu przesiadkowego Żubracze do stacji Nowy Łupków- przesiadka z komunikacji zastępczej na pociągi PKP In

W załączniku dodaję rozkład jazdy komunikacji kolejowej zastępczej. z roku 2020, która wg stanu z czerwca 2021 nie funkcjonowała. Prosze sobie wyobrazić że ja w tą niedzielę łapałem autostop, by powrócić do domu w zachodniej Polsce. Odwiedziłem stację Przysłup.

Proponuję zmiany w ofercie:
Uruchomienie jakiegoś składu w pełnej relacji Balnica-  peron punktu przesiadkowego Żubracze- Majdan- Cisna- Dołżyca- Przysłup etc. oferowanego w taryfie PKP Intercity i w rozkładzie PKP Intercity jako dojazd i wyjazd z Bieszczad. PKP poprzez na szybko uruchomiony nowy punkt przesiadkowy. Umożliwienie kursowania składów innych przewoźników niż BKL, oferowanie usług turystycznych i udostępnianie torowiska przewoźnikom z autobusami szynowymi dla ruchu dalekobieżnego etc. 
Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja www.sanocka.pl
Dolina Zielona 24a, 
65-154 Ziel. Góratercity). 


---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz 
Data: poniedziałek, 6 sierpnia 2018
Temat: d/w FBKL: Petycja w sprawie pociągów regionalnych do Cisnej i Wetliny
Do: biuro



d/w FBKL


do samorządu wojewódzkiego Woj. Podkarpackiego

PETYCJA

Wg rozkładu jazdy na przystankach, w Bieszczady niemal nie sposób dotrzeć bez własnego samochodu. Działa jeszcze kolej wąskotorowa ale niedawno dojechałem tylko do Balnicy. Dalej tory są już nieczynne i nie można się przesiąść w Nowym Łupkowie na pociągi normalnotorowe które kursują przez wakacje. Nieczynny jest krótki odcinek toru ze Smolnika do Nowego Łupkowa. Ową lukę można załatać. 

Wnoszę petycję aby to UMWP przejął rolę zarządającego projektami:

A) 
odtworzenia torowiska kolei od stacji Przysłup do stacji Wetlina. Torowisko to istnieje, ale jest obecnie nieczynne/ w złym stanie technicznym. 
B)
naprawy, modernizacji i odtworzenia torowiska kolei od stacji Smolnik Trójkąt do stacji Nowy Łupków Wąsk. Torowisko to istnieje, ale wymaga ono remontu wraz z tzw. trójkątem na stacji Smolnik, bowiem jest to tor w złym stanie technicznym. 

Wnoszę petycję o to aby UMWP:

-zorganizował autobus szynowy/ szynobus którym świadczonoby usługi przewozów rozkładowych- co najmniej raz lub dwa razy dziennie- na całej długości trasy od Nowego Łupkowa przez Cisną do Wetliny. Pociągi te byłyby skomunikowane z pociągami z - i do Rzeszowa - z przesiadką na stacji Nowy Łupków. Wnoszę petycję aby UMWP sfinansował te kursy transportu kolejowego i aby rowijał kolej regionalną w Bieszczadach. 

Autobus szynowy winien mieć możliwość szybkiego pokonywania zakrętów na sieci kolei wąskotorowej i oferować konkurencyjny czas przejazdu na trasie kolei. Skoro UMWP zamawia tabor na linie normalnotorowe, może także zamówić nowy tabor dla kolei wąskotorowej w tym biednym, ubogim regionie świata. Ma to ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki. Obecny tabor kolei wąskotorowych jest zacofany technicznie o ponad pół wieku- i wymaga zatrudnienia operatora hamulców ręcznych w każdym z wagonów pociągu- nierzadko kilku osób jednocześnie na jeden pociąg. Zakup autobusu szynowego przez UMWP spowoduje że kolej ta na powrót będzie nowoczesna technicznie i bardziej ekonomiczna.

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz 
Date: czw., 24 cze 2021 o 11:31
Subject: Pytanie o ewentualne wyrażenie zgody na dowóz turystów koleją, na pociągi rozkładowe do Bieszczad, przywrócenie systemu transportu zbiorowego koleją
To: <dyrekcja  na serw. bdpn.pl>




Dyrekcja Bieszczadzkiego Parku Narodowego

Dyrektor: dr Ryszard Prędki,

Zastępca Dyrektora: dr inż. Stanisław Kucharzyk, 

Zastępca Dyrektora: dr Grażyna Holly,  

Zastępca Dyrektora: dr Przemysław Wasiak.

adres:        Ustrzyki Górne 19, 38-713 Lutowiska


Szanowni Państwo
Jestem za przeciwdziałaniem wykluczeniu transportowemu. To dotyczy miejscowości Ustrzyki Górne oraz Wetlina, Cisna. Nie da się w sezonie letnim stamtąd inaczej wydostać niż autostopem albo pojedynczym Flixbusem w weekendy,. Kupno biletów jest możliwe w dodatku wyłącznie i tylko online, co odcina osoby starsze od możliwości jakiejkolwiek podróży, chyba że ktoś młody im pomoże kupić bilet. W efekcie niemal wszyscy przyjeżdżają koleją. System e-podróznik nie podawał żadnych połączeń do Ustrzyk Górnych ani do Wołosatego, zgłaszałem to nawet osobiście in perosnam - że system wyszukiwania połączeń pomija Bieszczady, Lutowiska, Ustrzyki Górne, Wołosate etc. 

Jako wydawca wnoszę do władz BPN o podjęcie starań na rzecz tego aby odtworzono zlikwidowany system kolei pasażerskiej w Bieszczadach. Myślę że skoro pociągi z logo PKP Intercity docierają do Łupkowa, to możliwe jest odtworzenie dawnego systemu kolei pasażerskiej w Bieszczadach.Wnoszę o podjęcie odchwaszczania i naprawy torowiska celem uruchomienia pociągów pospiesznych Intercity do: Cisnej, Kalnicy, Smerka, Wetliny,, w perspektywie kilku lat. Wnoszę pytanie czy dyrekcja parku BPN wyrazi zgodę aby pociągi rozkładowe pKP Intercity mogły dojechać do Moczarnego po bocznicy kolejowej którą naprawionoby. Sądzę że jest możliwe aby pociągi z logo PKP Intercity dojechały w Bieszczady, w granice BPN, i nie dojeżdżanoby tyle samochodami. Stacja kolejowa nosiłaby nazwę Ustrzyki Górne- Moczarne, tak aby nazwa była atrakcyjna marketingowo. 

Rozszerzono umowę z PKP Intercity tak aby połączenia z przesiadkami w jednej relacji biletu PKP Intercity objęły także miejscowości turystyczne Bieszczad: Pytałem też o udostępnienie torowisk- wg dokumentów stanowiących mienie Skarbu Państwa, w użytkowaniu Bieszczadzkiej Kolei Leśnej- dla pociągów pospiesznych w brandingu PKP Intercity. Na sieci PKP PLK mogą kursować pociągi różnych przewoźników, aby pociągi PKP Intercity mogły kursować na sieci kolei należących do Skarbu Państwa do Wetliny i Cisnej, konieczna jest zapewne jakaś zgoda Bieszczadzkiej Kolei Leśnej czy gminy Cisna, oraz Dyrekcji BPN (wjazd do stacji Moczarne). Pytałem o zorganizowanie połączeń regionalnych w taryfie Polregio, na jednym bilecie ze spółką Polregio, dla pociągów pasażerskich z Cisnej i Przysłupa, które obecnie jeżdżą tylko do Balnicy.

Skarga na likwidację linii do Przysłupa
Linia do Przysłupia jest nieczynna, ogłoszono właśnie jej likwidację dla usług pasażerskich na bliżej nieokreślony termin, co dobija restauracje na stacji w Przysłupiu). Wnoszę o zmiany, tak aby w perspektywie najwyżej kilku lat odtworzono także inne relacje kolei w Bieszczadach. Na stacji kolejowej w Przysłupiu powstało jakby miasteczko usług turystycznych i gastronomicznych, są różne rodzaje karczm i knajp, w tym nawet restauracja dla wegan. Jak te punkty mogą przeżyć skoro odcięto stały ruch turystów?

Bezczynność gminy Komańcza w sprawie toru stycznego z koleją normalnotorową
Teren gminy Komańcza cechuje bezczynność, a torowiska zarosły. Naprawionoby odcinek torowiska z Nowego Łupkowa do Balnicy na terenie gminy Komańcza. UMWP i gmina Komańcza wydają się być bezczynne w tym zakresie, mimo że Bieszczady są biednym regionem, a wg władz UMWP kolej w tym regionie ma się sama finansować z wpływów biletowych na zasadach komercyjnych. Nie jest to chyba możliwe na terenie gminy Komańcza, kolej prywatna nie utrzyma się tutaj bez dotacji. Mimo że rząd ani UMWP nie dotuje tych usług, obecnie działa krótki odcinek Majdan- Balnica, kolej nie dociera już nawet do Cisnej, Okazuje się to jednakże możliwe tylko na krótkich relacjach podmiejskich wokół Cisnej, co służy wyłącznie turystom jako atrakcja, nie zaś jako sposób dotarcia do Bieszczad i powrotu do domu. Oferowana relacja omija nawet cisną:

Rozkład jazdy - czwartek, 24 czerwca 2021:

TrasaGodzina odjazduBilety
Majdan - Balnica - Majdan przejazd retro za parowozem12:30Brak biletów on-line. Pozostałe do nabycia w dniu przejazdu w kasie na stacji w Majdanie od godz. 8.30

Konieczna jest naprawa odcinków kolei stycznych z siecią PKP Intercity oraz na podstawie umowy z PKP Intercity- takiej jak ma tutejszy przewoźnik SKPL, możnaby dodać takie relacje do Cisnej czy do Kalnicy zimą. Obecnie PKP PLK wymienia rzekomo ok. 4700 podkładów i pociągi PKP Intercity wracają do stacji Uherce Mineralne w Bieszczadach, koło Leska, już w lipcu 2021 r., po latach nieobecności kolei.  

Kalnica posiada wyciąg narciarski. Redakcja wniosła aby gmina przeznaczyła kwotę 10 lub 20 tysięcy PLN na naprawę częściowo zdewastowanej a nawet chyba miejscami rozebranej linii do Kalincy. Domagałem się już dwukrotnie by gmina zorganizowała remont tej króciutkiej linii o długości ok,. 410 metrów, a w zasadzie jej odbudowę na długości 410 metrów, naprawy toru i podtorza.
Proponuję w sezonie zimowym Kalnicę jako stację docelową pociągów pasażerskich z Rzeszowa i głębi kraju, co jest możliwe jako pociąg Intercity- jedna relacja z przesiadką w Nowym Łupkowie. Ożywi to przemysł sportów zimowych w okolicy także w okresie zimowym, co jest ważne dla lokalnej gospodarki i turystyki. Obecnie ma ona charakter sezonowy, warto ożywić także sezon zimowy. Co dyrekcja BPN o tym myśli?

W załączniku dodaję rozkład jazdy komunikacji kolejowej zastępczej. z roku 2020, która wg stanu z czerwca 2021 nie funkcjonowała, a ja w niedzielę łapałem autostop, by powrócić do domu w zachodniej Polsce. 
Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja www.sanocka.pl
Dolina Zielona 24a, 
65-154 Ziel. Góra

Odpowiedzi strony:   


Dzień dobry.

Dziękuję za informację o możliwości zakupu taboru jednak nie jest zainteresowana gmina jego zakupem .

Gmina nie jest właścicielem torowiska proszę taką propozycję skierować do Pana Prezesa Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej . Z poważaniem Renata Szczepańska wójt.

 
Dzień Dobry

Otóż nie bo tym torowiskiem zarządza właśnie Bieszczadzka Kolejka Leśna ona ma całe torowisko w użytkowaniu. Jak już wspominałam Pan Prezes ma plany remontu tego odcinka i stacji ,która ma powstać na byłej składnicy w Wetlinie. Z poważaniem Renata Szczepańska
---------- Forwarded message ---------
Od: Renata Szczepańska <rszczepanska na serw.(..)
Date: pon., 3 sie 2020 o 14:00
Subject: RE: Petycja do władz gminy Cisna w sprawie zdewastowanej linii kolei z Kalnica R1 do Kalnicy-Wsi
To: Adam Fularz 


Szanowny Panie otóż nie każdy beneficjent sam aplikuje o środki skąd u Pana taka wiedza?

Owszem w programie kolej plus bierzemy udział ale dotyczy zupełnie innego celu. Mamy kolej z Sanoka do Cisnej z przesiadka w Łupkowie. Pomylił Pan samorządy owszem dotyczy ale samorządu województwa a nie  gminy. Przez tyle lat mojej pracy kompetencje i programy są mi znane. Pozdrawiam

 

From: Adam Fularz
Sent: Monday, August 3, 2020 11:39 AM
To: Renata Szczepańska
Subject: Re: Petycja do władz gminy Cisna w sprawie zdewastowanej linii kolei z Kalnica R1 do Kalnicy-Wsi

 

Szanowna Pani, Prawo stanowi kto może aplikować. Inwestycje mają miejsce za pośrednictwem samorządu, nawet jeśli beneficjentem jest zarządca torowiska. 

 

pon., 3 sie 2020 o 10:42 Renata Szczepańska  napisał(a):

Dzień Dobry.

Dziękuję za zainteresowanie rozwojem Gminy Cisna i prezentację pomysłów z tym związanych. Zwracam jednak uwagę ,że Pan nie może niczego żądać od gminy ponieważ nie jest ona adresatem .

Po pierwsze grunt przez, który przebiega kolejka jest własnością Lasów Państwowych.

Po drugie zarząd za zgodą ministra środowiska  sprawuje Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej i ona też jest użytkownikiem torowiska.

Po trzecie gminna nie może prowadzić żadnych inwestycji i ponosić nakładów finansowych na obcych gruntach bądź obiektach.

Pańskie oczekiwania są więc nie możliwe do zrealizowania przez gminę skądinąd pomysł zapewne uatrakcyjniłby ofertę turystyczną Cisnej.

Z poważaniem Renata Szczepańska

 

From: Gmina Cisna
Sent: Monday, August 3, 2020 7:24 AM
To: rszczepanska na serw. (...)
Subject: FW: Petycja do władz gminy Cisna w sprawie zdewastowanej linii kolei z Kalnica R1 do Kalnicy-Wsi

 

 

 

Z poważaniem

 

Urszula Marszałek

Stanowisko ds. Obsługi Rady Gminy i Sekretariatu

Urząd Gminy Cisna

38-607 Cisna 49

 

tel. 13 468 63 38

e-mail: (..)

 

From: Adam Fularz
Sent: Sunday, August 2, 2020 6:37 PM
To: ugcisna
Subject: Petycja do władz gminy Cisna w sprawie zdewastowanej linii kolei z Kalnica R1 do Kalnicy-Wsi

 

 

Do UG Cisna, Pani Wójt 

 

Kalnica to miejscowość z wyciągiem narciarskim- jak donoszą mapy. Do tej miejscowości prowadziła niewielka i krótka linia kolei odgałęziająca się od linii Przysłup- Wetlina, w miejscu rozjazdu Kalnica R1. Fajnie by było, gdyby zima do tej miejscowości uruchamiać pociągi rozkładowe- mające połączenie z pociągami pasażerskimi sieci normalnotorowej- celem dowozu turystów i budowy tutaj ośrodka sportów zimowych mającego dojazd także koleją. 

 

Dziwię się decyzji Pani gminy o porzuceniu tej linii kolei na pastwę roślinności i złomiarzy. Wzywam w niniejszej petycji do zmiany tej decyzji. Wzywam do ustalenia stanu prawnego tego krótkiego odcinka 410 metrów toru. Domagam się by gmina zorganizowała remont tej króciutkiej linii o długości ok,. 410 metrów, a w zasadzie jej odbudowę na długości 410 metrów, aby wystąpiła do wszystkich polskich organizacji miłośników kolei, czyli do kilkudziesięciu organizacji z prośbą o fizyczne zaangażowanie się w remont i podjęcie prac fizycznych - czyli naprawy toru i podtorza. Proszę o zwrócenie się o pomoc do tych organizacji.

 

Wzywam Państwa do wypełnienia formularza wniosku o dofinansowanie projektu reaktywacji kursów linii kolejowej - za pomocą aplikacji do programu Kolej Plus do którego nabór wniosków prowadzi PKP PLK. 

 

Wzywam, aby na odcinku Przysłup- Kalnica R1- Kalnica zorganizowano najpierw kolej drezynową, a następnie aby istniejące pociągi turystyczne do Przysłupia- przedłużyć do Kalnicy. 

 

Kolej drezynowa byłaby rozwiązaniem na sam początek. Takie koleje istnieją w Bieszczadach- np. w gminie Olszanica- i są one ogromną atrakcją turystyczną tych okolic. Aby kolej ta działała, wystarczy oczyścić torowisko, uzupełnić ubytki toru/ podtorza, zorganizować drezyny i ich obsługę. Gmina może wykonać te prace organizując prace interwencyjne publiczne dla osób bezrobotnych.

 

Linia biegnie na odcinku:

Kalnica rozjazd r1 

Kalnica

 

Proponuję aby w perspektywie kilku lat przedłużyć ten odcinek do wewnątrz wsi Kalnica i zbudować tutaj lepiej umiejscowioną stację główną. Proponuję takie przebudowanie rozjazdu R1 tak by powstał wjazd kieszeniowy od strony Wetliny jak i od strony Przysłupia, co umożliwi obsługę nowego proponowanego przystanku w centrum wsi Kalnica autobusem szynowym (jeśli gmina lub przewoźnik taki pozyska) ze zmianą kierunku jazdy.

 

Wzywam do ocalenia zabytkowej kolei do wsi Kalnica- dla przyszłych pokoleń. Załączam mapę tej krótkiej linii.

 

Opis stacji Kalnica:

Stacja to ślepo kończąca się ładownia drewna z dwoma torami. Należąca swego czasu tak jak i cała kolejka do Lasów Państwowych. Nieużywana, według słów mieszkających w pobliżu drwali od początku lat 90-tych. (info: Jacek Pietrzak, 17-12-2008)

Opis budynków: W pobliżu znajdują się 2 budynki. Budynek biurowy obecnie zamieszkały, a także budynek mieszkalny pracowników Lasów Państwowych. (info: Jacek Pietrzak, 17-12-2008) wg bazakolejowa.pl

 

 

Dworzec w Kalnicy, wg bazakolejowa.pl

 

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

 

 

 

 

 






   
   
  Prełuki   (R)
   
   
  Duszatyn   (R)
   
   
  Mików Most   (R)
   
   
  Mików   (R)
   
   
  Smolnik Wieś   (R)
   
   
   
   
  Wola Michowa   (R)
8
   
   
  Maniów   (R)
10
   
   
  Balnica   (R)
16
   
   
  Solinka   (R)
19
   
   
  Żubracze   (R)
21
   
   
  Majdan   (R)
23
   
   
  Cisna   (R)
26
   
   
  Dołżyca   (R)
   
   
  Krzywe   (R)
   
   
  Przysłup Plac   (R)
   
   
  Przysłup   (R)
   
   
  Kalnica r1   (R)
   
   
  Wetlina   (R)
   
   
  Beskidnik   (R)
   
   
   
   
  Moczarne   (R
proponowana zmiana na : 
Ustrzyki Górne Moczarne


   
   

Opis i historia
data odcinek zdarzenie uwagi
1898-01-22Wola Michowa - MajdanOtwarcie linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 760 mm;Otwarcie linii wąskotorowej Łupków - Majdan, będącej kontynuacją linii normalnotorowej Budapeszt - Lwów, przechodzącej przez Przełęcz Łupkowską 1914-08Wola Michowa - MajdanZamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;Ewakuacja personelu i taboru oraz zniszczenie infrastruktury przez armię austriacką. 1916Wola Michowa - MajdanOtwarcie dla ruchu
ruch towarowy;Ponowne uruchomienie kolejki, głownie dla celów wojskowych 1922Rzepedź Wąskotorowa - Smolnik WieśOtwarcie linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm;Otwarcie linii łączącej Rzepedź i znajdującą się tam stację kolei normalnotorowej z tartakami w Mikowie 1939-09Wola Michowa - MajdanZamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;Unieruchomienie kolejki w wyniku działań wojennych 1939-11Wola Michowa - MajdanOtwarcie dla ruchu
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny;Ponowne uruchomienie pod zarządem niemieckich władz okupacyjnych. 1940Wola Michowa - MajdanZmiana prześwitu toru
prześwit: 750 mm;dokonana przez władze niemieckie zarządzające kolejką. 1944-07Balnica - MajdanLinia rozebrana
fragment linii rozebrany przez wkraczające wojska Armii Czerwonej. Materiał przeznaczono na opał i budowę schronów. Nasyp kolejki przeznaczono na strategiczną drogę wojenną. 1945-02Balnica - MajdanOtwarcie linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm;Odbudowa brakującego odcinka linii przez polskich kolejarzy, którzy przejęli kolejkę 1946Wola Michowa - MajdanZamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;Spalenie tartaku przez oddziały UPA. Ruch kolejki przerwano z powodu braku zapotrzebowania na przewóz drewna. 1950-10Wola Michowa - MajdanOtwarcie dla ruchu
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny;Przywrócenie kursowania składów towarowych. Z powodu rozwoju rejonu - budowy tartaków i osad, znaczny wzrost przewozu materiałów budowlanych i zaopatrzenia.
Wprowadzenie do wykazu: Dziennik taryf i zarządzeń komunikacyjnych 5/29 z dn. 1950-10-18 1959Smolnik Wieś - Wola MichowaOtwarcie linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm;Połączenie istniejącej linii z Zakładami Przemysłu Drzewnego, jakie powstały w Rzepedzi. Od tego czasu linia przebiega w takim kształcie, jaki znamy obecnie. Wcześniej biegła między Wolą Michową, a Łupkowem bardziej na południe omijając Smolnik. Można jeszcze przejść po nasypie, przejść po jednym dobrym moście i zobaczyć filary drugiego nad Osławicą. 1961Majdan - Kalnica r1Otwarcie linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm;Budowa nowej linii zastępującej wcześniejszą linię do Beskidu 1964Kalnica r1 - MoczarneOtwarcie linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 750 mm;Uruchomienie linii po kilku latach przygotowań i wielu trudach, związane z dalszą eksploatacją lasów 1987Beskidnik - MoczarneZamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;Związane z zakończeniem eksploatacji lasów w okolicach Moczarnego (1982) Przez kilka lat torowisko służyło jeszcze do wywożenia sprzętu (co najmniej do 1987). 1991-07-01Beskidnik - MoczarneLinia nieprzejezdna/remont
Od tego dnia obszar ten jest rezerwatem ścisłym i nawet wejść oficjalnie tam nie wolno 1993-06Rzepedź Wąskotorowa - MajdanZamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;Decyzja o zawieszeniu przewozów pasażerskich na tym odcinku. 1994-12-01Rzepedź Wąskotorowa - WetlinaZamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;Decyzja o całkowitym zaprzestaniu eksploatacji kolejki 1995-06Rzepedź Wąskotorowa - BeskidnikLinia nieprzejezdna/remont
Zarośnięta i częściowo uszkodzona 1997-03Majdan - PrzysłupPrzywrócenie przejezdności
1997-07-04Majdan - PrzysłupOtwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;uruchomienie trasy dla turystów przez powstałą rok wcześniej Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Cisnej. 2000-05Wola Michowa - MajdanPrzywrócenie przejezdności
2000-07-01Wola Michowa - MajdanOtwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;Data niby sprawdzona, ale znalazłem drugie źródło, które podaje inną 2008-10Smolnik Trójkąt - Wola MichowaPrzywrócenie przejezdności
wymiana części szyn i podkładów, likwidacja roślinności 2009-07-04Smolnik Trójkąt - Wola MichowaOtwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;tym samym wydłużona została trasa weekendowa z Majdanu 2011-05-01Smolnik Trójkąt - BalnicaZamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;Po dwóch sezonach kolejka przestała docierać do Smolnika. Co gorzej, przestała dojeżdżać również do Woli Michowej, a tego już naprawdę szkoda 2018-10-16Duszatyn - MikówPrzywrócenie przejezdności
Akcja "Siekierezady" przez Wolontariuszy Fundacji Galicyjskich udrożniająca przejezdność na tym odcinku.


opis, historia i dane wg www.bazakolejowa.pl
--


-


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz