Sanok,

poniedziałek, 9 grudnia 2024

Powrót kolei na linii nr 102? Plany, przeszkody i wyzwania


Linia kolejowa nr 102, łącząca Przemyśl Główny z Malhowicami i dalej z Niżankowicami na Ukrainie a przez Chyrów z Ustrzykami i Sanokiem, ma szansę na reaktywację, co mogłoby stanowić kolejny krok w rozwoju transgranicznego transportu kolejowego. Województwo Podkarpackie planuje uruchomienie połączeń pasażerskich na tym odcinku (tylko ok. 14 km od Przemyśla do Niżankowic), jednak projekt napotyka na liczne przeszkody techniczno-organizacyjne, które opóźniają jego realizację.

Plany reaktywacji połączeń

Celem Województwa Podkarpackiego jest uruchomienie ruchu kolejowego na trasie Przemyśl Główny – Niżankowice, przez stację Malhowice, która znajduje się na granicy polsko-ukraińskiej. Kluczowym elementem planu jest przywrócenie funkcji tej linii jako ważnego korytarza transgranicznego, co wymaga współpracy polskich i ukraińskich władz kolejowych oraz odpowiednich instytucji międzynarodowych.

Jak wynika z informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, wstępne działania organizacyjne zostały już podjęte. Jednak, aby zrealizować projekt, niezbędne jest przezwyciężenie kilku istotnych przeszkód.

Bariery techniczne i organizacyjne

Reaktywacja linii kolejowej nr 102 wymaga uregulowania szeregu formalności, które obecnie uniemożliwiają realizację tego przedsięwzięcia. Największymi wyzwaniami są:

  1. Brak kolejowego przejścia granicznego:
    Obecnie na trasie Malhowice – Niżankowice nie istnieje formalne kolejowe przejście graniczne, które umożliwiałoby swobodny ruch pociągów między Polską a Ukrainą. Brak not dyplomatycznych i porozumień międzynarodowych w tej sprawie dodatkowo komplikuje sytuację. Od budowanego przejścia drogowego do toru kolejowego jest zaledwie 400 metrów- i nasuwa się pytanie czy służby odprawy granicznej mogłyby obsłużyć także pociągi?

  2. Uwarunkowania administracyjne:
    Linia nr 102 nie została jeszcze włączona do obowiązującej umowy o świadczenie usług publicznych (PSC) na przewozy regionalne, co oznacza, że konieczne jest przeprowadzenie odrębnego postępowania przetargowego w celu wyboru przewoźnika.

  3. Zintegrowane zarządzanie granicą:
    Problemy związane z koordynacją działań na granicy były omawiane podczas posiedzeń Zespołu ds. Zintegrowanego Zarządzania Granicą Państwową w MSWiA. Jednak dotychczas nie wypracowano stanowiska ani konkretnych rozwiązań.

Harmonogram i perspektywy

Władze Województwa Podkarpackiego planują rozpoczęcie przewozów na linii 102 od września przyszłego roku, pod warunkiem pomyślnego zakończenia procedur przetargowych i spełnienia wymogów formalnych. Procedura obejmuje:

  • Opublikowanie ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania,
  • Przeprowadzenie postępowania przetargowego i wybór wykonawcy,
  • Uwzględnienie ewentualnych odwołań od wyników przetargu.

Jeśli wszystkie działania zostaną przeprowadzone zgodnie z harmonogramem, mieszkańcy Podkarpacia i Ukrainy zyskają nowe możliwości podróżowania między regionami.

Znaczenie reaktywacji linii 102

Reaktywacja linii Przemyśl – Malhowice – Niżankowice ma ogromne znaczenie dla rozwoju transgranicznego transportu kolejowego. To nie tylko możliwość poprawy komunikacji dla lokalnych mieszkańców, ale także szansa na wzmocnienie współpracy gospodarczej i kulturalnej między Polską a Ukrainą. W kontekście wojny na Ukrainie i rosnącej liczby uchodźców, tego rodzaju inicjatywy mogą stać się ważnym elementem integracji i wsparcia dla obu krajów.

Podsumowanie

Choć uruchomienie połączeń na linii 102 napotyka na liczne wyzwania, plany te są realne do zrealizowania, pod warunkiem odpowiedniej koordynacji działań na szczeblu regionalnym i międzynarodowym. Dla mieszkańców Podkarpacia i Ukrainy to nie tylko możliwość łatwiejszego podróżowania, ale także perspektywa lepszej integracji regionów i wspólnego rozwoju. Województwo Podkarpackie zapewnia, że będzie kontynuować prace nad realizacją projektu, a pierwsze pociągi mogą ruszyć już za rok.

opr.Szt.Int.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz