Sanok,

wtorek, 22 września 2020

MZ odpowiada na pytanie o social media i depresję

Redakcja serwisu otrzymała list z odpowiedziami na pytania dotyczące depresji i jej związku z nadużywaniem social media. 

---------- Wiadomość przekazana z MZ ----------
Od: Biuro Komunikacji <biurokomunikacj na s. mz.gov.pl>
Data: wtorek, 22 września 2020
Temat: Pytanie - social media i depresja
Do: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>


Dzień dobry,

Odpowiadając na wiadomość z dnia 16 września 2020 r., przy której przekazano pytania Pana red. Adama Fularza z Polish News Agency w sprawie badań nt. wpływu social media na wystąpienie depresji, MZ zauważa, że pierwotne czynniki depresji są w przeważającej mierze biologiczne, a nie cywilizacyjne.

Pojawienie się choroby ma związek m.in. z zaburzeniami w wydzielaniu i przekazie neuroprzekaźników, co jest często skłonnością przekazywaną genetycznie. Stres, przemoc, relacje rodzinne, zaniedbanie oraz utrata więzi przyjacielskiej, trudności w kontaktach z rówieśnikami, zawód miłosny, niepowodzenia szkolne mogą natomiast przyspieszyć i przyczynić się do wystąpienia depresji.

Zwykle u pacjenta występuje kilka objawów, choć nie wszystkie muszą wystąpić równocześnie. Zazwyczaj są one bardzo intensywne i długotrwałe. Niekiedy osoba małoletnia cierpi w milczeniu albo ucieka w nałogi, zachowuje się agresywnie, dokonuje samookaleczenia, uzależnia od świata wirtualnego i mediów społecznościowych, które pomagają mu poradzić sobie z osamotnieniem, dając namiastkę relacji. Nierzadko pojawiają się również zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia), szczególnie w przypadku dziewcząt, u których choroba może spotęgować kompleksy.

Należy zauważyć, iż w zakresie działań ukierunkowanych na profilaktykę i leczenie depresji, Minister Zdrowia opracował program zapobiegania depresji w Polsce na lata 2016-2020 – w ramach, którego zostały wyróżnione trzy grupy o podwyższonym ryzyku zachorowania na depresję m.in. dzieci i młodzież, kobiety w okresie okołoporodowym, osoby starsze. W ramach Programu została rozpoczęta szeroko zakrojona kampania edukacyjno-informacyjna pn. "Depresja. Rozumiesz – Pomagasz", tak by zapewnić jak najszersze dotarcie jej treści do ww. grup – zwracając uwagę opinii publicznej na rosnący problem wystąpienia depresji w społeczeństwie.

Działania z zakresu public-relations, objęły m.in.: edukację i informowanie poprzez profile na portalach społecznościowych Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, tematyczne artykuły i publikacje w mediach, zrealizowano product placement treści edukacyjnych o depresji w kilku programach i serialach, rozpropagowano treści poprzez mailing do dyrektorów szkół oraz nauczycieli, dystrybuowano dalej broszury do specjalistów medycznych z różnych podmiotów leczniczych oraz wyemitowano treści kampanii na dworcach PKP i w pociągach PKP Intercity. Śledzone są wszystkie publikacje, w których pojawia się sformułowanie „Depresja. Rozumiesz – pomagasz" (także w przypadku innego zapisu, m.in. stworzonych w ramach kampanii hasztagów #depresjarozumieszpomagasz). Kampania od samego jej powstania kieruje komunikaty do wszystkich osób, które w wyszukiwarce Google wpisują frazy związane z depresją.

Materiały na temat Programu są dostępne na stronie: https://wyleczdepresje.pl.

Pozdrawiam

Agnieszka Pochrzęst-Motyczyńska

 

 

From: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>
Sent: Tuesday, September 15, 2020 3:48 PM
To: Kancelaria <kancelaria ma s. mz.gov.pl>
Subject: Pytanie - social media i depresja

 

Do MZ

 

Szanowni państwo, 

Badania dowodzą że social media powodują depresję

 

 

Czy MZ te badania zna i czy podjęto jakieś działania w tej sprawie? 

Pozdrawiam

adam fularz

Polish News Agency



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz